HR-Skyen - E-rekruttering i skyenOm e-rekruttering og rekrutteringssystemerVores kunder og referencerHR-Skyen teametKontakt osKarriere hos HR-SkyenArtikler om rekruttering

HR-Skyen

...gør rekruttering lettere

Online rekrutteringssystem

Historie og team

Kontakt os

+45 71 99 07 27

Job hos HR-Skyen

Bliv en del af et dynamisk team

Viden

Tekst: Tomas Karlsson Korning Ellendersen

11. Dec 2015

Få mest ud af dit rekrutteringsbureau

 

business man hand use mobile phone streaming virtual business network process diagram

 

Har du brug for hjælp til at finde den helt rigtige medarbejder? Eksterne rekrutteringsbureauer kan være en del af løsningen. Men det kræver, at du ved, hvordan du bruger dem.

Michael Folmann, direktør i Effektiv Rekruttering, har 12 års erfaring med at varetage rekruttering for virksomheder. Han oplever, at mange først for sent bliver klar over behovet for en ekstern partner:

Det går simpelthen galt for virksomhederne, fordi de ikke har de værktøjer, som vi har. Vi laver ikke andet end rekruttering, og virksomhederne har jo mange andre ting, som de skal lave ved siden af.”

Vi har taget en snak med Michael og herudfra samlet en række råd til, hvordan du får det største udbytte af at samarbejde med et rekrutteringsbureau.

Kend de rette værktøjer

Rekrutteringsbureauer har ofte en række tekniske værktøjer til deres rådighed, som kan give adgang og overblik over alle de mulige kandidater til specifikke stillinger.

Vi har en række søgedatabaser og internationale samarbejdspartnere. For eksempel er vi i besiddelse af nogle LinkedIn-licenser, som en virksomhed med et almindeligt rekrutteringsbehov slet ikke har midlerne til,” siger Michael og fortsætter: ”Det er jo heller ikke alle virksomheder, som bruger HR-Skyen, der er et virkelig godt rekrutterings- og dialogværktøj.”

Selv om man som virksomhed endnu ikke oplever et behov for rekruttering, kan det derfor godt betale sig at kende de bedste rekrutteringsværktøjer.

Indsigt giver det bedste match

Det kan som chef eller direktør være skræmmende at skulle give en ekstern partner dyb indsigt i sin virksomheds kultur, strategi og udfordringer. Ifølge Michael er dette dog en forudsætning for, at man kan rekruttere den helt rigtige medarbejder.

Rekrutteringsbureauet skal vide, hvad virksomheden står for, og kende udfordringerne i de enkelte afdelinger. På den måde kan vi meget lettere repræsentere virksomheden over for kandidaterne.” Samtidig påpeger han vigtigheden af at være påpasselig med at opgive for mange oplysninger til et rekrutteringsbureau, som man ikke kender godt.

Ifølge ham er det klogt at undersøge bureauets referencer og tage en grundig snak med dem først: ”Det er den eneste måde at finde ud af, om et bureau kan håndtere de behov, man har som virksomhed.”

Invester tid i relationen 

For Michael er relationen til kunderne utrolig vigtig. Han arbejder helst sammen med virksomheder over længere tid for at opnå bedst forståelse for virksomhedernes kultur, og for dermed at kunne skabe det bedste match imellem virksomhed og kandidat. Af samme grund mener han også, at man bør vælge et bureau, som kan rekruttere bredt:

Man bør vælge et firma med nogle år på bagen, som har konsulenter med erfaring fra forskellige brancher,” siger han og konkluderer: ”Så er det nemlig lige meget, om man får brug for at rekruttere en økonomichef eller en logistikchef.”

Mange af de kunder, som Michael Folmann betjener, vælger at placere rekrutteringsopgaven hos bureauet, men står så efterfølgende selv for udviklingen af medarbejderen gennem videreuddannelse, udviklingssamtaler og eventuelle forfremmelser.

Hav fokus på værdierne

Når man skal finde den rette kandidat, så er det ifølge Michael vigtigt, at man arbejder ud fra et nogenlunde ens værdigrundlag:

Man skal være enige om, hvad gode processer og et godt samarbejde er. Derfor er der også nogle virksomheder, vi må sige nej tak til at samarbejde med, fordi deres værdisæt ikke passer til vores.”

For Michael er det vigtigt at lave partnerskaber, da man i relationen med en partner ikke er mindre tilbageholdende med at stille de kritiske, men nødvendige, spørgsmål: ”Rekruttering handler om mennesker, værdier og troværdighedMan skal turde sige det, de gør, og gøre det, man siger. Ellers fungerer samarbejdet bare ikke.” Når virksomheden kommunikerer ærligt og åbent, er der også mulighed for at arbejde med nogle af de behov, som de måske ikke selv er klar over at have, påpeger han.