HR-Skyen - E-rekruttering i skyenOm e-rekruttering og rekrutteringssystemerVores kunder og referencerHR-Skyen teametKontakt osKarriere hos HR-SkyenArtikler om rekruttering

HR-Skyen

...gør rekruttering lettere

Online rekrutteringssystem

Historie og team

Kontakt os

+45 71 99 07 27

Job hos HR-Skyen

Bliv en del af et dynamisk team

Viden

Tekst: Tomas Karlsson Korning Ellendersen

31. Aug 2016

Rekruttering på sociale medier

rekruttering på sociale medier

Sociale medier er en forudsætning for rekruttering, som ikke går væk af at blive ignoreret. Lær, hvordan du kan bruge dem bedst.

Der er allerede mange, der bruger sociale medier i deres rekrutteringsproces. Ifølge Rekrutteringsanalysen 2015, foretaget af konsulenthuset Ballisager, så brugte en tredjedel af virksomhederne LinkedIn ved deres sidste ansættelse i 2015.

Til sammenligning er der knap 3,5 millioner danskere på Facebook og 1,7 millioner på LinkedIn - om måneden.

Derfor er det vigtigt, at du er med til at kontrollere og skabe det rigtige indtryk, som kandidaterne bliver mødt med. Og det kan du kun gøre ved at være til stede. Men der er vidt forskellige måder at bruge sociale medier i rekruttering, og det er ikke lige meget, hvad og hvordan du gør.

Få indblik i det nødvendige forarbejde og find de rette værktøjer til din rekruttering via sociale medier.

Hvad vil du opnå med sociale medier?

Inden du kaster dig ud i det, så er det vigtigt at få defineret, hvilke mål eller KPI’er du har for rekrutteringen på de sociale medier. Vil du for eksempel have: 

- Bedre kendskab til virksomheden og kulturen

- Flere medarbejder-ambassadører

- Flere besøgende på din rekrutteringsside

- Flere følgere på din LinkedIn-virksomhedsside

- Kontakt til en ny målgruppe

Der er uendelige former for mål, du kan opsætte, men skal de indfries, er det vigtigt, at du både har det rette mindset og de bedste værktøjer til at måle og eksekvere på indsatsen.

Brug VISAK

Nyhedskriterierne er et godt værktøj til at vurdere, om dit indhold er værdifuldt på sociale medier. Indhold med meget potentiale kan nogle gange opfylde alle kriterier, mens historier uden stort potentiale kun opfylde ér.

Væsentlighed: Historien er betydningsfuld for målgruppen

Identifikation: Dine modtagere kan identificere sig med historien

Sensation: Der er tale om noget nyt og skelsættende

Aktualitet: Historien har en aktuel nyhedsværdi 

Konflikt: Der er en konflikt mellem forskellige interesser

Tag springet ud i de sociale medier

Sociale medier handler i bund og grund om det samme, som netværk og relationer altid har handlet om; at mødes og snakke om relevante emner og skabe tillidsfulde relationer til mennesker. 

Som repræsentant for en virksomhed på et socialt medie, så er det netop vigtigt at have parametrene relevans og tillid i baghovedet. Har du har succes med at skabe de to, så har du et direkte og pålideligt talerør til en masse potentielle kandidater og partnere.

Og så er sociale medier en genvej til at komme i kontakt med fremtidens arbejdskraft.

Start inde og arbejd ud

Det kan være nedslående at starte på noget helt nyt og føle, at man ikke kommer nogen vegne. Derfor kan det betale sig, at du starter med de lavthængende frugter, som i dette tilfælde er dine kolleger og medarbejdere. 

Inden du går i gang med store forkromede planer om at nå kandidater i ind- og udland, så skal du måske overveje at få talt med dine medarbejdere om indsatsen på sociale medier.

Facebook brugere har i gennemsnit 155 venner, og hvis du kan få bare 5 af dine kolleger til at dele virksomhedens opdateringer på Facebook, så når du hypotetisk ud til 650 personer - uden at have gjort meget mere arbejde, end at informere dine kolleger om indsatsen.

I den sammenhæng er det selvfølgelig også vigtigt at få input til formuleringen, så det stemmer overens med virksomheden og kollegernes værdier. 

Find den rette tone til rekruttering

Er tonen på arbejdspladsen højtidelig, humoristisk eller meget direkte? Lad din tone på sociale medier afspejle det, så potentielle kandidater får et autentisk billede af din virksomhed online. Det er blandt andet en vigtig del af den gennemsigtighed som kendetegner værdibaseret rekruttering.

Du kan være sikker på, at måden, du taler om din virksomhed og karrieremuligheder, påvirker forskellige kandidaters opfattelse af arbejdspladsen. Og det giver ikke mening at oversælge virksomheden. Det gennemskuer de formentlig første gang, de møder op personligt. 

Det er vigtigt, at du ikke falder i fælden med at kopiere store anerkendte brands som LEGO eller Samsung. Brug hellere tiden på at finde din egen tone, men lad dig endelig inspirere af dygtige konkurrenter.

Når du tester forskellige toner, så prøv løbende at lave A/B eller Split-tests, hvor du for eksempel ser på, om de humoristiske eller diskuterende indlæg har bedst effekt. Det skal stadig være autentisk, men derfor kan du godt bruge den tone, som når længst ud og skaber den ønskede effekt.

De bedste værktøjer

Når du og din organisation er klar til at tage springet, så er det også vigtigt, at i har de rette værktøjer til både at skab og måle indsatsen. 

Her er der kæmpe forskel på, om du skal bruge tweetdeck til at overvåge og opdatere twitter, eller om du skal bruge en centraliseret tjeneste til jobopslag.

Det er smart at starte med en central tjeneste, som både kan opbevare jobopslag og samtidig sende dem ud i netværket. Derfor skal du have et moderne rekrutteringssystem, som kan understøtte de aktiviteter, som skal gøre din arbejdsplads attraktiv for potentielle kandidater.

Rekrutteringssystem sociale medier

Kend de nyeste koncepter

Nye koncepter bliver hele tiden udviklet, og det kan godt betale sig som arbejdsgiver at være åben overfor mulighederne, de bærer med sig. Et eksempel på et værktøj er glassdoor, som giver medarbejdere mulighed for at vurdere nuværende eller tidligere arbejdsgivere. Det er en slags Trustpilot for arbejdspladser.

Vær i det hele taget opmærksom på, om de individuelle sociale medier laver nye tiltag, som du kan bruge i din rekruttering.

Kan det for eksempel betale sig at annoncere dit jobopslag som en post på LinkedIn, eller skal du bruge video af medarbejderne eller arbejdspladsen for at nå længst ud?

Mulighederne er mange, og du finder først rigtig ud af, hvad der virker for din virksomhed, når du har prøvet dem af.