HR-Skyen - E-rekruttering i skyenOm e-rekruttering og rekrutteringssystemerVores kunder og referencerHR-Skyen teametKontakt osKarriere hos HR-SkyenArtikler om rekruttering

HR-Skyen

...gør rekruttering lettere

Online rekrutteringssystem

Historie og team

Kontakt os

+45 71 99 07 27

Job hos HR-Skyen

Bliv en del af et dynamisk team

Viden

Tekst: Stina Mickiewicz Larsen

15. Feb 2016

Tag ansøgers briller på, når du rekrutterer

 

Briller 717

 

 

Odenseanske Morten Agerbæk Riber er 27 år og uddannet indenfor kommunikation.
I sin fritid spiller han sqaush, leger barista, kreerer skæve d.i.y.’s og tager på udenlandsrejser med sin kæreste.

Han har ikke noget at klage over. - Bortset lige fra, at han endnu ikke har et fast job.

 

”JEG HAR EFTERHÅNDEN DANNET MIG EN STÆRK MENING OM REKRUTTERING”

 

Det har da også ført til et par enkeltstående jobs for Morten, som dog stadig aktivt søger en ordinær stilling, så han kan slippe helt ud af dagpengesystemet. Siden Morten blev færdiguddannet i 2014, har han været travlt beskæftiget:

 

”Jeg har søgt omkring 200 jobs, så jeg har efterhånden dannet mig en mening om, hvad en god rekrutteringsproces er,” fortæller han.

 

Sideløbende med jobsøgningen har Morten været i forskellige praktik- og løntilskudsstillinger og spidset sin faglige profil til gennem kurser:

 

"Jeg vil rigtig gerne arbejde med digital kommunikation og har derfor taget certificeringer i Google Analytics og Adwords."

 

STÅR AF, NÅR DER BRUGES FLOSKLER

”En ting, jeg har studset meget ved i min jobsøgning, er, at virksomhederne ofte bruger klichéer, eller bare remser en helt masse ting op, de vil have, at man skal kunne. Det er sjældent, jeg støder på en jobannonce, der er skrevet virkelig målrettet”, fortæller han og eksemplificerer:

”Hvis jeg læser et stillingsopslag fra et lille bibliotek i udkantsdanmark, og de skriver ”du er verdensmester i sociale medier”, så kan jeg ikke lade være med at tænke ”hvis jeg var verdensmester i sociale medier, så ville jeg nok ikke søge et job her!”. Hvis de i stedet havde været mere realistiske og ærlige, og måske endda haft lidt selvironi, så ville jeg være mere interesseret i stillingen.”

At virksomheder ofte tyer til klichéer i deres stillingsopslag, er Morten ikke den eneste, der oplever. I en større undersøgelse fra Jobfisk.dk fremgår præcis samme pointe. På samme vis bedømmer undersøgelsens 311 adspurgte jobsøgende også virksomhedernes evne til at skrive klare og fyldestgørende profilbeskrivelser som middelmådig.
 

DESIGN SPILLER EN STOR ROLLE

Mortens vanlige procedure, når han skal søge et job, er, at han først slår et smut forbi virksomhedens hjemmeside, facebook- og LinkedIn-side:

”Det gør jeg for at få et indtryk af virksomheden, så jeg kan afgøre, om jeg vil søge, og hvordan jeg målretter min ansøgning bedst muligt.”

I denne indledende proces er virksomhedernes visuelle elementer af stor betydning:

”Hvis en hjemmeside eller et jobopslag ser lækkert ud, giver det lige lidt ekstra til min motivation for at søge jobbet. Er det derimod dårligt lavet, kan jeg godt trække lidt på det og tænke ”hvor professionelle er de mon lige?”. Det er vigtigt for mig, at jeg kan genkende virksomheden i deres stillingsopslag – både hvad angår tekst og design.”


Læs mere om, hvorfor det betaler sig at tænke over det visuelle, når du rekrutterer, i artiklen: "Værdibaseret rekruttering giver både mening og profit."
 

GENNEMSIGTIGHED I PROCESSEN, TAK!

Når Morten søger et job, oplever han langt de fleste gange, at han får en bekræftelse på, at ansøgningen er modtaget. Derimod kniber det nogle gange med de skriftlige afslag:

”Det er af og til, at jeg lige studser over, hvad der mon er sket med en given stilling, jeg har søgt. Så får jeg måske afslaget 3 måneder senere. Og nogle gange slet ikke.”

Selvom Morten synes, det kan være demotiverende at læse afslag på afslag, sætter han alligevel pris på at vide, hvor han står, og hvor langt i processen arbejdsgiver er nået:

”Det er da ærgerligt at få et afslag, men så kan man ligesom bedre komme videre og fokusere på noget nyt. Det er også meget rart, når de skriver i bekræftelsen eller jobannoncen, hvornår der afholdes samtaler. Når den dag så kommer, og man stadig ikke er kaldt til samtale, så ved man godt, at man nok ikke får jobbet.”

Udover løbende og relevant information sætter Morten stor pris på, når rekrutteringsprocesserne er effektive: "Når det hele ikke trækker ud, og jeg ved, hvad jeg kan regne med.”

 

Vil du vide mere om ansøgeres generelle oplevelse af at indgå i rekrutteringsprocesser, kan du læse hele undersøgelsesrapporten fra Jobfisk her.

Læs også hvilke syv brølere, du bør undgå, når du rekrutterer.